به ياد سيد علي اصغر خاتمي

درين ظهر ولرم پاييزي گرسنه و تشنه پشت ميز كارم نشسته ام وغمناك از سالگردي غمبار و حزين مروري كردم به هر آنچه در تمام اين ساليان بر روانم جاري گرديده است از به دنيا آمدنم تا حتي مرگي كه هنوز سرپنجه نرمش پوستم را نوازش نداده است آري گريزي كوچك به آينده اي معلوم
بگذريم
من كه با قواعد نانوشته ام درين اتاقك مجازي فقط و فقط به زبان آهنگين هر چند خارج و ناموزون سخن مي گفتم من باب سنت شكني با خود و شرح غمنامه هجران استاد اعظمم روي آوردم به نوشتاري كه تا اين روز حريم قلم بوده و شايد باز هم بماند همان قلمرويي كه سالهاي دور با همبازي لاغر اندام چشم روشنم هماني كه برديا مي ناميدمش و هيچكس نمي ديدش مگر خودم انگار كه ميان شهر كوران بودم به اشتراك مي گذاشتيم از جنگل ها و درياها از كوه ها و صحراها عبور مي كرديم و چه دلگرم بوديم بهم هماني كه مادرم چشم غره مي رفت و مي گفت باز كه داري با خودت حرف مي زني و من ابلهانه چه تلاشي مي كردم كه مادر برديا را ببيند و او انكار مي كرد و براستي آنقدر همدل بوديم كه او من شده بود بدرستي يادم نيست چرا رفت و يا كي رفت ولي هنوز با اينكه هم خانه موجودي پرورده زهدان خود و همنام يار ديرينه ام هستم همچنان گاهي صدايي به گوشم مي رسد
مياي بريم تو حوض
و چقدر دلتنگ خانه كودكي با آن حياط نقلي، حوض كوچك ، كبوترهاي سر ديوار، پيچ هاي امين الدوله، بوته ياسهاي چهار طرف باغچه
آه بوي ياس بوي او
همان اويي كه پدرم بود مادرم بود همبازيم بود معشوقم بود و استاد اولم بود و به رسم خانودگي پدربزرگم بود
درآن حياط نقلي كوچه مجيدي چه دوراني را گذرانديم و چه عاشقانه
يار هر صبح دمدمه هاي سحر به عشق اداي فريضه بر مي خاست سحري مي خورد و چه با طمانينه مي جويد لقمه هايش را و صيام آغاز مي كرد نه مي خورد نه مي آشاميد نه دروغ مي گفت نه ريا مي كرد نه هر آنچه ياد و نامش گناه آلود است بجز روزهاي عيد قربان و عيد فطر كه مي نوشيد و مي خورد
چه حيف كه امسال عيد نيستي استاد
دست نمازي و سجده هايي به درگاه بيكران باريتعالي سجده هايي گاه چندين ساعته و استغاثه به درگاه حق و ابراز عبوديت
سر ديوار حياط پر بود از ظرف هاي فلزي با انباشتي از دانه هاي گندم و ارزن كبوتران با شوق مي آمدند مي نشستند مي خوردند و او مي خواست كه ما ساكت باشيم مبادا كه ترك بردارد شيشه نازك تنهايي يا كريم
در اين ميان كودك نونهالي از فرنگ برگشته مات و مبهوت منزلي بود كه حمامش وان داشت و در حياط با ترس و لرز به اطراف مي نگريست و با برديا راز دل مي گفت و نمي دانم چه وقت و يا به چه شكل ريسمان دوستي دو دل را دو روح را دو قلب را با آنهمه عدم تجانس بهم گره زد يكي 4 ساله و ديگري 60 ساله
من دنياي او شدم و او دنياي من
با تكه هاي ذغال روي ديوار سيماني حياط مشق الفبا مي نوشت و من به حكم شيطنت فرار مي كردم و او باز مي نوشت و هر بار به حيلتي مرا پاي درس استاد مي نشاند
حرف معلم ار بود زمزمه محبتي جمعه به مكتب آورد طفل گريز پاي را
آيات كلام مقدس را برايم تلاوت مي كرد و من به ازاي تكرار 5 تومان و به ازاي قرائت 10 توان پاداش مي گرفتم و چه سرخوش بودم
آرام آرام خواندن غذاي روحم شد و كتابخانه سرتاسري ديوار خوابگاهش كعبه آمالم
و در اين ميان مي گفت و من مي شنيدم
اقدام بكن اصرار نكن
هر آنچه پيش آيد خير است
عادت قاتل فكر است
الاعمال با النيات
پاي بسترش زير سايه اش در آغوشش رشد مي كردم و نمي دانستم كه چه گهري در دل دارم
شبها بسترم پر بود از گلبرگهاي ياس سفيد كه با دستان چروكيده اش مي چيد و برايم بوي عشق را به ارمغان مي آورد
پيرمرد
استاد
مربي
! پدرم
در چنين روزي شوم در سحرگاهي نمور و پاييزي رفتي
چهار سال است كه ديگر صداي لحن شيرينت در گوشم نمي پيچد
خانم گلت درين دشت مشوش با تهي جامي از زندگي تنهاست
دلتنگ آغوشت است دلش آشوب مي شود از سنگ سياه گورستان و از قطعه 210 گريزان است
دلم مي خواهد بغلم كني نوازشم كني برايم آواز بخواني
تو اي پري كجايي كه رخ نمي نمايي
باباجون دلم برات تنگ شده
بيا

(7) خلوتم را پر کن

... Anonymous Anonymous

دنیای تو، خلوت تست با خاطره‌هائی از پدر برزگ که مهربان بود بس، به روایت تو. یادش گرامی‌باد که همه می‌رویم، زودتر یا دیرتر، تفاوتی نمی‌کند. خوش آن که در این چند روزه‌ی زنده‌بودن، دلی نیازارد خواسته. که اشتباه همیشه هست و راه تقاضای بخشش نیز همیشه باز. به بردیا برس که نیازمند مهربانی‌های مادر است ‌

Monday, October 10, 2005 6:08:00 PM 

... Anonymous Anonymous

سلام مهربانانه به دوست عزيردردنياي من/ عزیز……هفته ي يك بار به قتل مي رسد زني كه از دريا آمد/ في البداهه عادت كرده بود به چاقو/دهانش را بو مي كرد شعري كه ازاينجا تهران/…به امیددیداری دوباره

Wednesday, October 12, 2005 10:34:00 AM 

... Anonymous Anonymous

يادش در دلت زندست

Wednesday, October 12, 2005 5:49:00 PM 

... Anonymous Anonymous

خوشحالم که تو نسل ما پدیده ای به اسم وبلاگ مرسوم شد.خوشحالم که از میون اون صد واندی کامنت پای نوشتهء سپندارمذگان تشخیص دادم که روحم یه سنخیتی با روح تو داره. خوشحالم که می بینم فقط من تنها نبودم که یه همدم خیالی به اسم آرمین داشتم که هنوز گاهی به خیالی ورویایی بودنش شک می کنم..خوشحالم که تو داشتن یه پدربزرگ خوب را تجربه کردی و مریدش بودی.پدربزرگی که بعد سالهافقدانش هنوز، در تب حرمانش می سوزی...
می دونی از کسانی که هرکس چیزی می گه ابلهانه تایید می کنند و می گند منم همینطور، شدیدا بدم میاد اما گاهی در مقابل بعضی نوشته ها دلم می خواد فقط این جمله را بگم. راستی خوب شد سنت شکنی کردی؛ بعضی از احساسات را نمیشه به حکم سنت در قالب وزن اسیر کرد سالومه...
...

Friday, October 14, 2005 6:44:00 AM 

... Anonymous Anonymous

یاد یاران سفر کرده مرا می شکند

Tuesday, October 18, 2005 3:14:00 PM 

... Blogger Unknown

zzzzz2018.7.21
tn pas cher
ugg boots clearance
nike air max 2017
bottega veneta
saics running shoes
coach outlet online
nike soldes femme
longchamp bags
pandora
ugg boots

Saturday, July 21, 2018 6:06:00 AM 

... Blogger 5689

zzzzz2018.7.31
uggs outlet
canada goose outlet
off-white clothing
ugg boots
coach outlet online
nike blazer
ralph lauren uk
ralph lauren uk
salomon
coach outlet online

Tuesday, July 31, 2018 10:14:00 AM 


Post a Comment   <<دنیای من